Ministerstvo dopravy uvažuje, že pre urýchlenie dokončenia diaľničného tunelu Višňové sa namiesto betónovej vozovky použije asfaltová. Tento nápad vyvolal horúcu diskusiu medzi stavebnými odborníkmi. Na pozadí sporu lobujú za svoje technológie asfaltári aj betonári.
Asfaltovú cestu v diaľničnom tuneli však zatiaľ na Slovensku nemáme. „Je to najmä pre bezpečnosť. Nikto sa v minulosti neodvážil experimentovať s asfaltom v tuneli,“ hovorí Andrea Zuzulová z Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
O problematike asfaltových a betónových vozoviek napísala viacero publikácií, kníh a návrhov pre prax. Je tiež spoluautorkou návrhových metód pre konštrukcie vozoviek.
Výstavba aj oprava asfaltky je síce podľa nej technologicky jednoduchšia ako v prípade betónky, ale v konečnom dôsledku nie je lacnejšia. „Ak by to bolo ľahké a lacné, tak by sme nemali na Slovensku vozovky v takom stave, v akom máme, vysvetľuje v rozhovore Andrea ZUZULOVÁ pre INDEX.
V rozhovore sa dočítate:
- Prečo je asfalt lacnejší ako betón pri pokládke,
- akú životnosť majú asfaltky oproti betónkam,
- ktoré cesty sa musia častejšie opravovať,
- prečo je problém farba asfaltu v tuneli?
Minister dopravy Jozef Ráž pri asfaltovej vozovke vo Višňovom argumentuje rýchlosťou výstavby. Je pokládka asfaltu naozaj rýchlejšia ako betónu?
Nie všetky navrhované zmeny z ministerstva sú nutné a prospešné. To sa týka aj vozovky. V projekte je navrhnutá cementovo-betónová vozovka, ktorá bola aj súčasťou verejného obstarávania. Bola navrhnutá s ohľadom na jej výhody a riziká bezpečnosti.
Keď ju teraz zmeníme na asfaltovú, tak sa vrátime na začiatok už v rozbehnutom vysúťaženom projekte pred dokončením. Preto to nebude rýchlejšie. Tak ako asfaltovú vozovku aj betónovú vieme urobiť za rovnaký čas a aj súbežne betónovať oboma smermi.

Asfalt neušetrí veľa času
Koľko metrov cesty možno vyasfaltovať a vybetónovať denne?
Cementovo-betónovú vozovku je možné stavať asi 500 až 600 metrov denne a stačí len jedna vrstva. Asfalt treba robiť v troch vrstvách so zhutňovaním a tiež je to porovnateľná dĺžka denne. Obidve technológie potrebujú finišer (stroj, ktorý zhotoví povrch - pozn. red.) aj dovoz materiálu.
Ako dlho môže trvať zmena povrchu v projekte tunela a jej schválenie?
Predpokladám, že niekoľko mesiacov. Touto zmenou sa neurýchli výstavba, ale iba sa opäť zaplatia veci, ktoré už raz boli naprojektované, vypracované a odsúhlasené.
Opäť sa musí robiť statický výpočet vozovky, projektová dokumentácia, technologický postup výstavby vozovky, projekt osvetlenia tunela a riziková analýza. Ak sa toto všetko robí už teraz, tak na jeseň by sa mohlo začať asfaltovať.
V reakcii na kritiku asfaltu vo Višňovom minister Ráž tvrdil, že tento materiál je aj v tuneloch v Taliansku či v Rakúsku, a to aj v dlhých. Kde je potom problém?